-F- jij ook zoveel?

Doeltreffend he, zo’n bericht titel die je op meerdere manieren kan lezen?
Ongeacht waar je aan dacht toen je op dit artikel klikte om het te gaan lezen, kan ik je verzekeren dat de titel wel degelijk te maken heeft met dit artikel en de onderwerpen die ik op mijn website behandel. En toch komen er door het gebruik van zo’n titel als deze mensen op dit artikel terecht die eigenlijk voor een heel ander onderwerp komen. Veel van die mensen zullen gelijk de pagina weer verlaten helaas teleur gesteld doordat het niet is wat ze wilden lezen, maar sommigen van diegenen die hier voor een ander soort onderwerp kwamen, zullen blijven en toch lezen en soms zelfs interessant vinden wat ik hier te zeggen heb. Dit is dus een van de minder bekende maar wel heel veel gebruikte (meestal onbewust) manieren die websites gebruiken om een nieuw publiek aan te sporen hun site te volgen.

De titel is maar 1 dingetje om de aandacht te trekken van je trekken van je lezers, er zijn talloze manieren om dit te doen, denk aan foto’s, reclame, social media etc. etc. Maar hoe zorg je ervoor dat je lezers blijven terug komen en echt aandacht besteden aan je inhoud?

Lezen vs Scannen *

Websites worden bijna niet gelezen, misschien dat er 1 op elke 10 bezoekers op je pagina je pagina ook daadwerkelijk leest, de meeste bezoekers “scannen” namelijk je website. Dit “scannen” houd in dat je bezoekers in snel tempo door je teksten en foto’s heen gaan bijna alleen lettend op de dingen die hun aandacht trekken. De aandacht word over het algemeen getrokken door een paar dingen: Titels, Alinea Koppen en foto’s om de grootsten maar direct te benoemen. Opsommings-lijsten zoals een top 5 of top 10 worden tevens vaak bekeken en houden ook de aandacht vast.
Dit “Scannen” dat mensen doen op websites is best veel onderzocht door mensen die vele malen slimmer zijn dan mij, en zij zijn tot de conclusie gekomen dat bijna iedereen op dezelfde manier een website “scant”. Namelijk in de F vorm, dit houdt in dat er in het begin van de pagina van links naar rechts gelezen word, vervolgens gaan de bezoekers snel door de volgende alinea’s tot een ervan weer wat aandacht krijgt die lezen ze dan weer van links naar rechts, om vervolgens door het overige deel van de site heen te scrollen.

F vorm lezen en scannenDe aandacht in de F-Vorm *

De F vorm is dus zoals ik al zei door onderzoek aangewezen als de meest voorkomende manier van website lezen, en dan maakt het niet uit in welke taal of categorie de site zelf valt, bijna alle lezers gebruiken onbewust de F vorm. Als je dit nu dus weet en je gaat een website maken, dan kan je natuurlijk proberen om al je relevante en beste content juist in die vorm te gieten zodat hetgeen wat jij vind dat de aandacht verdient die ook waarschijnlijk krijgt. Maar je kan het ook andersom doen, namelijk door een echt aandacht trekkende foto iets buiten die F vorm te plaatsen kan je de lezer uit die scan methode trekken en ervoor zorgen dat de aandacht niet alleen meer tot die F vorm beperkt word. Uiteraard kan je hiermee wel een deel van je lezers juist afschrikken doordat zij je website te druk gaan vinden, dus overdaad schaadt.

De diagonale lijn *

Naast de F vorm scannen mensen websites ook met de diagonale lijn, van links boven naar rechts onder terwijl ze stoppen bij de dingen die hun aandacht trekken. Om deze reden zie je veel websites waar het menu, de site naam en de site omschrijving links bovenaan staat. Dat is namelijk het eerste wat de lezer ziet.
En toch zie je ook steeds meer en meer websites die deze methodes niet gebruiken maar juist totaal de andere kant opgaan, dus in plaats van de lezer laten scannen van links boven naar links onder bouwen ze een website die de lezer van rechtsboven naar linksonder laat lezen. Dit zorgt voor een fenomeen genaamd: Verwarring. wanneer een lezer verward raakt doet deze lezer 1 van 2 dingen:

  1.  Hij/Zij stopt met lezen verlaat de website en komt niet meer terug.
  2.  Hij/Zij leest aandachtiger en langzamer om de stof goed op te kunnen nemen.

Uiteraard is dit een risico volle bezigheid omdat je lezers kunt kwijt raken, maar diegenen die je inhoud lezen zijn wel lezers die je inhoud belangrijk genoeg vinden en die moet je juist hebben of niet?

Conclusie: tijdens het creëren van je website dien je bij jezelf na te gaan wat je wilt bereiken, wil je veel lezers die niet echt letten op je inhoud maar er snel overheen scannen? of wil je juist dat mensen je inhoud aandachtig lezen? Het is natuurlijk van dingen afhankelijk zoals wat je doel met de website is, ga je dingen verkopen, wil je mensen informeren, of gebruik je je website puur voor reclames?
Niemand kan je vertellen wat er exact wel en niet werkt, en het beste dat jijzelf kan doen, is je eigen inhoud proef lezen, en anderen laten proef lezen. Let daarbij goed op wat de aandacht trekt en welk gedeelte van de site het meest bekeken word en leer daarvan.. Op die manier leer je voor jezelf wat werkt en wat niet werkt..

tot slot:
Moge je nog veel meer F- en 🙂

Comment via Facebook

Geef een reactie